
Vrijdag werd bekendgemaakt dat Bart De Wever eindelijk een akkoord kon sluiten over een nieuwe regering. Terwijl de ministers van de Arizona-coalitie vandaag nog de eed afleggen, geven wij hieronder reeds de fiscale en administratieve maatregelen die het meest in het oog springen.
Voor wat betreft de DBI-beveks komt er een heffing van 5% op de meerwaarde bij uitstap. Daarnaast zal er enkel een verrekenbaarheid van de roerende voorheffing met de vennootschapsbelasting mogelijk zijn in zoverre de ontvangende vennootschap in het inkomstenjaar van ontvangst van de uitkering de minimale bedrijfsleidersbezoldiging toekent.
Er komt een algemene solidariteitsbijdrage van 10% op de toekomstige gerealiseerde meerwaarde van financiële activa, incl. crypto-activa, opgebouwd vanaf het moment van de invoering van de bijdrage. Historische meerwaarden zijn dus vrijgesteld.
Er wordt voorzien in een aftrekbaarheid van minderwaarden (van deze categorie van inkomsten) binnen het jaar, zonder overdraagbaarheid.
In de aangifte wordt een voetvrijstelling van 10.000 EUR voorzien om kleine beleggers niet extra te belasten. Deze voetvrijstelling wordt jaarlijks geïndexeerd.
Bij een aanmerkelijk belang van min. 10% zal er altijd 1 miljoen EUR zijn vrijgesteld.
De belastbare basis tussen 1 miljoen EUR en 5 miljoen EUR wordt voor de helft vrijgesteld.
De belastbare basis tussen de 5 miljoen EUR en 10 miljoen EUR zal voor een kwart worden vrijgesteld.
Boven de 10 miljoen EUR is er geen vrijstelling meer van de belastbare basis.
De federale interestaftrek voor de niet-eigen woning wordt geschrapt.
Het VVPRbis-stelsel en de liquidatiereserve worden maximaal geharmoniseerd.
Voor wat betreft de liquidatiereserve zal de wachttermijn worden verlaagd van 5 jaar naar 3 jaar. Het tarief van 5% roerende voorheffingwordt opgetrokken tot 6,5%. Op die manier stijgt het effectieve tarief van 13,64% naar 15%, hetzelfde tarief als bij de VVPRbis.
Vervroegde uitkeringen, binnen deze 3 jaar, worden belast aan het normale tarief van 30% roerende voorheffing.
Voor KMO’s komt er opnieuw de mogelijkheid om degressief af te schrijven.
Met het oog op vereenvoudiging en het stimuleren van ondernemerschap onderzoeken we of de huidige driemaandelijkse berekening van de sociale bijdragen voor zelfstandigen kan worden vervangen door een maandelijkse berekening. De betaling van de bijdragen zal daarbij echter nog steeds op kwartaalbasis plaatsvinden. Het systeem van verhogingen bij laattijdige betaling van de sociale bijdragen voor zelfstandigen zal worden herzien om het eerlijker te maken en minder zwaar te laten wegen op zelfstandigen.
Door de fiscale hervorming moet het opnieuw interessanter worden om personeel te belonen in geld, eerder dan andere in voordelen in natura. De bestaande collectieve bonussystemen (CAO 90, winstpremie, …) worden daarom vereenvoudigd en
het toepassingsgebied wordt meer geharmoniseerd. Deze harmonisatie mag niet leiden tot enige verhoging van de fiscale lasten, noch voor de werkgever, noch voor de werknemer.
Vanaf 2027 zullen de nettolonen van iedereen die werkt stijgen, met een focus op de lonen onder de mediaan. De nettolonen zullen verder blijven stijgen doorheen de legislatuur De verhoging van de nettolonen moet, in combinatie met andere maatregelen het verschil tussen werken en niet-werken laten evolueren naar een verschil van meer dan 500 euro netto per maand.
Dit gebeurt hoofdzakelijk via het verhogen van de belastingvrije som voor iedereen die werkt. Verder verhogen we de koopkracht door het verlagen van de bijzondere bijdrage sociale zekerheid en het versterken van de sociale werkbonus.
We zorgen ervoor dat bruto gelijk is aan netto voor het minimumloon.
De regering zal gedurende de gehele legislatuur kleinere taksen afschaffen en administratieve formaliteiten schrappen of bijsturen
via een wet lagere kosten.
In 2025 zal de regering de taks op bankgeschriften en de premietaks voor de pensioenovereenkomst voor zelfstandigen (POZ) schrappen.
Vanaf 2026 zullen ook kleinere federale registratierechten en andere taksen geschrapt worden.
Via My Enterprise zal het voor elke belastingplichtige mogelijk worden om kosteloos wijzigingen m.b.t. het KBO te doen.
De regering zal de bijlage nr. 270 MLH (huurbijlage) zo snel mogelijk schrappen en werken aan een minder administratief belastendalternatief, rekening houdend met de informatie waarover de administratie reeds beschikt.
Het dagontvangstenboek, diverse btw-registers ... zal de regering schrappen, bijsturen, of vereenvoudigen. Daarbij zal rekening gehouden worden met de bestaande controlemogelijkheden en de informatie waarover de fiscale administratie reeds beschikt. Andere administratieve formaliteiten zoals bijvoorbeeld de nihil klantenlisting, … zullen worden afgeschaft n.a.v. de invoering van e-reporting.
We voeren een ondernemersaftrek voor zelfstandigen/eenmanszaken in voor hoofd-en bijberoep waarbij een eerste schijf van de winsten- en baten (na aftrek van beroepskosten en sociale bijdragen) kan worden afgetrokken. In 2029 wordt dit bedrag opgetrokken.
Om de koopkracht te verbeteren, geven we aan de sociale partners zo snel mogelijk de opdracht om de wettelijk toegestane maximale tussenkomst voor de maaltijdcheques te verhogen met twee maal 2 EUR de komende legislatuur.
• De aftrekbaarheid van de werkgeverskost zal overeenkomstig worden verhoogd.
• Tevens zal de bestedingsmogelijkheid van de maaltijdcheque worden uitgebreid.
• De andere bestaande cheques (ecocheques, cultuurcheques, ...) worden uitgedoofd in samenspraak met de sociale partners teneinde het aantal soorten cheques te reduceren en de koopkracht te behouden.
De verschillende stelsels in de tweede pijler voor zelfstandigen (VAPZ, IPT, POZ) worden geharmoniseerd en vereenvoudigd. Daarbij wordt ook de 80%-regel hervormd.
We versoepelen de regels waardoor een zelfstandige zelf een pensioen kan opbouwen. Het maximale bijdrage percentage van het klassieke Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) stijgt van 8,17% naar 8,5% vanaf 2026. Het maximale bijdragetarief voor de sociale VAPZ wordt overeenkomstig aangepast.
Het aantal zelfstandigen in bijberoep neemt steeds meer toe. Dit is de ideale springplank om volledig zelfstandige te worden.
Ze betalen ook sociale bijdragen, maar bouwen geen sociale rechten op. Tijdens deze legislatuur zal er een hervorming van het statuut van zelfstandigen in bijberoep worden doorgevoerd, in overleg met de betrokken sociale partners, met als doel dit
statuut beter te waarderen en tegelijkertijd misbruiken aan te pakken.
We zullen er ook voor zorgen dat zelfstandigen in bijberoep kunnen bijdragen aan de Vrije Aanvullende Pensioenregeling voor Zelfstandigen (VAPZ) vanaf 2026. Daarbij garanderen we gelijke voorwaarden tussen zelfstandigen in bijberoep en diegenen
die hun activiteit als hoofdberoep uitoefenen.
We voorzien voor winsten -en batenbehalers in de personenbelasting enkele kleinere maatregelen zoals de afschaffing van de belastingvermeerdering bij onvoldoende voorafbetalingen vanaf 2026 en dit jaar een verdubbeling van de bestaande incentive voor eigen middelen. Daarnaast wordt een vijfde periode ingevoerd voor voorafbetalingen tegen uiteraard 20 februari van het aanslagjaar met een bonificatie van 0,5 maal de in artikel 165 WIB92 vermelde basisrentevoet.
We passen de vennootschapsbijdrage aan in functie van het balanstotaal, zodat kleine ondernemingen minder moeten betalen en grote ondernemingen iets meer. Zo dragen de sterkste schouders meer bij aan de financiering van het stelsel van de zelfstandigen.
De regering houdt zich aan de vooropgestelde begindatum (2026) voor het verplicht gebruik van de e-Box Enterprise in B2B en voorziet de nodige sensibiliseringscampagnes.
De regering blijft waken over een goede spreiding van fiscale deadlines zodat alles werkbaar blijft voor de boekhouders, accountants en belastingadviseurs.
Het BTW-tarief voor de levering en installatie van warmtepompen gaat tijdelijk van 21% naar 6% voor de volgende 5 jaar.
We breiden het bestaande toepassingsgebied voor sloop en heropbouw (aan 6% BTW) uit naar leveringen, met behoud van de huidige sociale voorwaarden. Bij leveringen wordt het oppervlaktecriterium evenwel verstrengd van 200m2 naar 175m2.
De btw voor de levering en installatie van een verbrandingsketel op fossiele brandstoffen (gas, mazout, enz.) wordt verhoogd van 6% naar 21% in het kader van een renovatie (voor woningen ouder dan 10 jaar).
Zodra er voldoende betaalbare alternatieven op de markt zijn, zal onderzocht worden hoe het voordeel voor nieuwe fossiele bestelwagens uitgefaseerd kan worden op een redelijke termijn. Om een stimulans te geven zal de regering een tijdelijke verhoogde aftrek invoeren voor elektrische bestelwagens en vrachtwagens.
De regering zal de regels in verband met de aftrekbeperking van autokosten vereenvoudigen om de administratieve lasten te verminderen
Een elektrische bedrijfswagen is niet voor iedereen een optie. Vooral in een stedelijke context, aan appartementsgebouwen, in afgelegen landelijk gebied en voor lage inkomens is een elektrisch model nog steeds geen optie.
Daarom zal de regering voorzien in een ruimere overgangsperiode voor hybride wagens.
De regering zal het maximale aftrekpercentage voor hybrides op 75% behouden tot eind 2027. Het zal vervolgens dalen naar
65% in 2028 en 57,5% in 2029 (gelijktijdig met de daling voor elektrische wagens). Deze aftrekpercentages zijn van toepassing
voor de gehele gebruiksduur van het voertuig door dezelfde eigenaar/huurder. De brandstofkosten van hybrides blijven 50% aftrekbaar tot eind 2027. De elektrische verbruikskosten van hybrides krijgen dezelfde aftrekbaarheid als die voor elektrische modellen.
De regering zal een uitzondering voorzien op deze beperkte aftrekbaarheid voor hybride auto’s met een uitstoot van maximaal 50 gram/km. Indien het percentage volgens de aftrekformule hoger is dan 75%, mag tot eind 2027 het hogere percentage
worden toegepast.
Kleine aftrekposten, uitzonderingen en vrijstellingen in de personenbelasting worden geschrapt. Volgende belastingverminderingen, uitzonderingen en vrijstellingen verdwijnen:
• De belastingvermindering in het kader van beleggingen in ontwikkelingfondsen voor microfinanciering.
• De belastingvermindering voor huisbedienden
• De belastingvrijstelling voor bijkomend personeel met een laag loon en voor bijkomend personeel voor de uitvoer en
integrale kwaliteitszorg
• De verhoogde aftrek van beroepskosten voor lokale mandaten
• De belastingvermindering voor adoptiekosten
• De belastingvermindering voor rechtsbijstand
• De belastingaftrek van de giften gaat van 45% naar 30%.
• Het verhoogde forfait voor verre verplaatsingen
• PC-privé-plan
• De belastingvermindering voor minderwaarden gelegen naar aanleiding van de gehele verdeling van het maatschappelijk
vermogen van een private privak
39 Federaal regeerakkoord
• De belastingvermindering voor elektrische motorfietsen, driewielers en vierwielers
• De verhoogde kostenaftrek van het stagebonusloon
• Ten slotte zal de vrijstelling voor woon-werkverkeer met de auto eenmalig niet worden geïndexeerd.
Het bestaande minimumloon van 45.000 EUR voor bedrijfsleiders om te genieten van het verlaagd tarief in de
vennootschapsbelasting wordt opgetrokken naar 50.000 EUR en zal voortaan geïndexeerd worden.
De bedrijfsleidersbezoldiging zal in de toekomst voor maximaal 20% van het jaarlijkse brutoloon uit voordelen alle aard
mogen bestaan. Aanvullende bonussen boven op het brutoloon zijn uiteraard nog steeds mogelijk.
Er komt zo snel mogelijk een kader voor kosten eigen aan de werkgever.
Het systeem van flexibel verlonen wordt wettelijk omkaderd. De regering wil de druk op het brutoloon verminderen door de brutoloonruil te beperken tot maximaal 20% van het jaarlijkse brutoloon. Aanvullende bonussen kunnen nog steeds boven op het loon worden toegekend. Er wordt gewaakt over de administratieve eenvoud.
De belastingvermindering voor werkloosheidsuitkeringen wordt afgeschaft.
De belastingvermindering voor de hoogste pensioenen wordt afgebouwd.
De regering onderzoekt het optrekken van de belastingvermindering voor kinderoppaskosten voor actieven.
Het huwelijksquotiënt is een fiscale techniek die voorziet in een compensatie voor de niet-verdiende partner. Het zorgt ervoor dat de partner die geen of geringe beroepsinkomsten fictief een deel van het beroepsinkomen van de andere partner krijgt
toegewezen voor de belastingberekening. Fiscaal loont het om als partner van iemand die werkt niet te gaan werken. Het huwelijksquotiënt zal gehalveerd worden voor niet-gepensioneerden tegen 2029. Voor gepensioneerden voorzien we een uitdoofscenario op voldoende lange termijn.
De aftrekbaarheid van onderhoudsuitkeringen zal gradueel dalen van 80% naar 50%. Uitkeringen naar landen buiten de EER zullen niet langer aftrekbaar zijn.
Studenten die één euro te veel verdienen dreigen vandaag niet meer ten laste zijn van de ouders, waardoor zowel ouders als studenten belastingen moeten betalen en bepaalde voordelen (zoals bijv. kindergeld of studiebeurzen) in het gevaar komen.
Daarom verdubbelen we onmiddellijk de fiscale vrijstelling voor inkomsten uit studentenarbeid en verhogen we het maximumbedrag van de nettobestaansmiddelen naar 12.000 euro voor iedereen.
We verhogen de arbeidsrechtelijke grens voor studentenarbeid tot 650 uren en maken deze permanent
De fiscale hervorming voorziet in nieuwe fiscale grensbedragen. De niet-indexering van de fiscale uitgaven (in enge zin) zetten we verder.
Deze regering streeft ernaar om subsidies gerichter in te zetten en de financiële middelen effectiever te benutten. Daarom zal de regering de subsidies verminderen maar de vrijgekomen middelen inzetten op een verlaging van de werkgeversbijdragen, zodat bedrijven meer ruimte krijgen om te investeren en te groeien op basis van hun eigen kracht.
• De plussenplannen worden hervormd.
• Voor de 1e werknemer blijft de vermindering onbeperkt in de tijd en zal een bijdragevermindering van 2.000 EUR per kwartaal behouden blijven.
• Tegelijkertijd zal er voor de 2e tot 5e werknemer een bijdragevermindering komen van 1.000 EUR per kwartaal en dit gedurende de eerste drie jaar.
• De regering onderzoekt welke fossiele subsidies afgebouwd kunnen worden, op welke realistische termijn een phasing-out kan en dat rekening houdende met de economische impact te genereren en zonder negatieve impact op de koopkracht of de kosten voor ondernemingen.
De witte kassa wordt ingevoerd in de gehele horeca om een level playing field te garanderen.
• Daardoor kunnen heel wat administratieve verplichtingen geschrapt worden zoals de verplichting tot het uitreiken van rekeningen.
• Daarnaast komt er een uitbreiding naar andere fraudegevoelige sectoren Er wordt een tolerantie ingebouwd voor kleinschalige activiteiten zodat deze buiten het toepassingsgebied blijven, de drempel van 25.000 EUR wordt behouden maar de berekening ervan zal worden aangepast.
Het fiscale regime voor auteursrechten zal worden uitgebreid om een einde te maken aan de bestaande discriminatie tussen digitale beroepen (die momenteel niet van het regime kunnen profiteren volgens de fiscus) en andere beroepen. Werken die
beschermd zijn onder boek XI, titel 6, van het Wetboek van Economisch Recht zullen in aanmerking komen voor het fiscale regime van auteursrechten.
De regering richt een commissie op die belast is met het herschrijven en vereenvoudigen van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen (met behoud van de huidige rechten), om de huidige regels eenvoudiger en transparanter te maken.
Een charter van de belastingplichtige zal de relatie tussen de belastingplichtige en de fiscus herstellen. Dit handvest zal o.a. voorzien in een zo sterk mogelijke harmonisatie van de fiscale termijnen, het recht op direct en persoonlijke contract tussen
belastingplichtige en fiscus, het recht op een fout wanneer de belastingplichtige te goeder trouw is, het recht op privacy en de onschendbaarheid van de woning zonder specifieke rechtvaardiging of aanleiding en een beperking van de duur van
de controles. We garanderen een snelle en efficiënte procedure voor dat de klachten met betrekking tot ernstige interne disfuncties kan behandelen en zorgen ervoor dat de fiscale ambtenaar die het bezwaar behandeld niet dezelfde is als degene die de controle heeft uitgevoerd.
Eind 2023 waren er 16.878 fiscale geschillen hangend bij Belgische rechtbanken.
• Om dat aantal terug te dringen zal de fiscale bemiddelingsdienst omgevormd worden naar een fiscale arbitrage.
• De toegang tot deze fiscale arbitrage zal enkel mogelijk zijn als de administratieve procedure afgelopen is.
We onderzoeken het internationaal verspreide model van een loterij met btw-bonnen om het opvragen van ontvangstbewijzen te stimuleren en de fiscale fraude te verminderen.
Het huidige sanctiebeleid bij controles passen we aan, zowel in de directe als indirecte belastingen. Het huidig aftrekverbod in de vennootschapsbelasting zal enkel nog van toepassing zijn bij herhaaldelijke overtredingen waarbij minstens een belastingverhoging van minstens 10% effectief wordt toegepast en niet bij overtredingen te goeder trouw of administratieve vergetelheden
Daarnaast zal de belastingplichtige bij een eerste overtreding ter goede trouw geen gemotiveerd verzoekschrift meer moeten indienen, en zal de administratie zelf nagaan of de voorwaarden tot niet-oplegging van een eventuele sanctie zijn voldaan.
• Ook verankeren we het vertrouwensbeginsel in de wet, waarbij we verduidelijken dat belastingplichtigen die een controle op een element uit hun aangifte hebben ondergaan en die praktijk, bij ongewijzigde wetgeving, verderzetten in een volgend
belastbaar tijdperk, niet worden gepenaliseerd bij een eventuele latere controle.
• Daarnaast zal de federale regering in op een modern boetebeleid inzake btw, waarbij in het kader van de vaststelling van de hoogte van de proportionele geldboete onder meer rekening zal worden gehouden met de verzachtende omstandigheid dat de
Belgische Schatkist ingevolge de begane inbreuk geen financieel nadeel heeft geleden.
• Tot slot zal worden onderzocht of het naar het Nederlands voorbeeld opportuun is om te voorzien in een vrijstelling bij een zgn. ‘objectief pleitbaar standpunt’ i.e., wanneer het op grond van de huidige stand van de jurisprudentie verdedigbaar is dat de belastingplichtige juist heeft gehandeld.
De controlecapaciteit wordt versterkt.
• We werven 300 personeelsleden aan voor fiscale fraudebestrijding, met name bij de BBI, sociale fraudebestrijding, de gerechtelijke politie, justitie
We hervormen het fiscale boetebeleid. Bij eerste fouten te goeder trouw wordt er geen automatische sanctie van 10% belastingverhoging meer opgelegd, maar krijgt de belastingplichtige enkel een verwittiging. De fiscus zal geen automatische
boete meer opleggen als deze voorwaarden voor kwijtschelding voldaan zijn. De focus moet liggen op verduidelijking en bijsturing en niet op sanctionering. Deze regels zullen van toepassing zijn op alle belastingen
Om btw-fraude tegen te gaan voeren we vanaf 2028 “near real time reporting” in voor transacties tussen btwbelastingplichtigen (e-invoicing)
en transacties waarvoor een GKS gebruikt wordt. Er zal ook aandacht gaan naar het respecteren van het beroepsgeheim.
• Hierbij zullen kassa’s en betaal- en facturatiesystemen in verbinding staan met de administratie en geautomatiseerd btwgegevens doorsturen. Dit betekent een significante vermindering van administratieve btw-verplichtingen voor ondernemingen
via de afschaffing van de klantenlisting en zal de mogelijkheid tot btw-fraude gevoelig laten dalen als gevolg van de optimalisering van de datamining en de kennis van de controlediensten.
Het maximum jaarinkomen voor flexi-jobs wordt verhoogd van 12.000 naar 18.000 euro, en waar geldend wordt het maximum uurloon verhoogd van 17 naar 21 euro. Deze bedragen worden verder geïndexeerd We schrappen voor voltijdse
werknemers het verbod van tewerkstelling bij verbonden ondernemingen. Daarbij kijken we in het bijzonder naar de noden van de horeca. Flexi-jobs maken we eveneens mogelijk in alle sectoren maar met respect voor de regels inzake de toegang
tot de beschermde beroepen in publieke en private sectoren die met grote tekorten kampen o.a onderwijs, kinderopvang, sport en cultuur. We behouden de autonomie van sectoren om via een opt-out flexi-jobs uit te sluiten of te reguleren. We vragen de bevoegde administraties om de geregistreerde gegevens beter te monitoren en in geval van verhoogd misbruik maatregelen voor te stellen om dit tegen te gaan.
Om flexibele arbeid te garanderen zorgen we voor een structurele en uniforme en flexibele algemene regeling van 180u voor fiscaalvriendelijke overuren met een lastenverlaging voor de werkgever en een belastingvermindering voor de werknemer.
Voor onvrijwillige overuren behouden we de bestaande procedure en het overloon. Wat betreft de vrijwillige overuren voeren we één aantrekkelijk systeem in tot 360 vrijwillige overuren zonder motief of inhaalrust, dat arbeidsrechtelijk van toepassing is in alle sectoren. Voor 240 van deze vrijwillige overuren is geen overloon verplicht en is bruto gelijk aan netto, dus zonder sociale bijdrage of personenbelasting, Dit gebeurt op basis van een schriftelijke overeenkomst tussen werknemer en werkgever die steeds opzegbaar is. Voor de horeca zullen de huidige 360 vrijwillige overuren opgetrokken
worden naar 450 overuren, waarvan 360 zonder verplicht overloon, en zal de huidige regeling vereenvoudigd en flexibeler gemaakt worden. Werknemers die geen vrijwillige overuren wensen te verrichten mogen daar geen nadelige gevolgen van ondervinden.
De bijdragereling voor zelfstandigen die na de wettelijke pensioenleeftijd verder willen werken en hun pensioen nog niet opgenomen hebben, passen we aan zodat ze automatisch verder pensioenrechten opbouwen indien ze verder sociale bijdragen blijven betalen.
• Voor de toetsing aan de Wijninckxdrempel nemen we voortaan het werkelijke pensioenbedrag in rekening zoals dit bekend is bij Sigedis.
• Pensioenbijdragen boven de Wijninckxdrempel worden onderworpen aan een hogere bijdrage.
• We harmoniseren de taxatie bij opname van een IPT-kapitaal voor de pensioenleeftijd met de andere pensioenstelsels.
• De 80%‐regel zal voortaan berekend worden op basis van identificeerbare en geactualiseerde parameters die rekening houden met de reeds gepresteerde loopbaan, naar analogie met de filosofie die vandaag al gebruikt wordt in de bijzondere
heffing op ‘hoge’ aanvullende pensioenen (Wijninckx-bijdrage).
• Om abnormale verhogingen van het loon (op het einde van de loopbaan) te voorkomen zal gewerkt worden met een gemiddeld loon over de laatste jaren van de loopbaan. De parameters voor de berekening van de nieuwe grens zullen in
overeenstemming gebracht worden met de informatie die beschikbaar is in de overheidsdatabanken zoals My Pension, My Career en de databank van de FOD Financiën zodat een efficiënte controle mogelijk gemaakt wordt.
We laten niet langer toe dat opnames uit IPT-kapitaal worden gedaan om vastgoedinvesteringen te financieren, tenzij voor de enige eigen woning.
De taks op de beursverrichtingen wordt gemoderniseerd en vereenvoudigd, middels enkele gerichte ingrepen, teneinde een aantal gekende problemen op te lossen en het level playing field tussen de geviseerde beleggingsinstrumenten, -vennootschappen en -fondsen te verbeteren. Ook de dakfondsbepaling zal worden herschreven en verduidelijkt. Ook verminderen we boekhoudkundige en administratieve verplichtingen en vermijden we overregulering bij beursintroducties.
Buitensporige restricties qua organisatievormen en samenwerkingsverbanden, zoals het verbod op multidisciplinaire vennootschappen worden weggewerkt, waar nodig, in het bijzonder voor juridische, boekhoudkundige en fiscale dienstverlening en bij architecten en ingenieurs.
De toegang voor kleine lokale bedrijven tot de beurs moet makkelijker worden gemaakt, zodat alternatieve financiering toegankelijker wordt gemaakt. Een liquide en sterke beurs en een meer wijdverspreid aandelenbezit leiden tot meer welvaart.
Eveneens wordt de dakfondsbepaling herschreven en verduidelijkt. Eveneens verminderen we boekhoudkundige en administratieve verplichtingen en vermijden we overregulering bij beursintroducties.
De investeringsaftrek wordt onbeperkt overdraagbaar, zonder beperkingen.
…
Geen van bovenstaande maatregelen is op vandaag al van kracht. We zullen dus moeten afwachten hoe De Wever en zijn Arizona-coalitiepartners dit concreet zullen omzetten in wetgeving. Wordt de komende maanden ongetwijfeld vervolgd...
Voor verdere vragen kan u contact nemen met uw boekhouder.
Bron regeerakkoord De Wever 1 periode 2025-2029:
Comentários